Netikecija ili e-bonton

maniri

Znamo za manire, bonton, ili etikeciju, koji nam kao opšta pravila ponašanja kojih se pridžavamo pomažu da uspostavimo kvalitetniju komunikaciju svakodnevno, u različitim situacijama, formalnim i neformalnim. Internet ma koliko se smatra manje formalnim komunikacijskim sredstvom, takođe ima svoj skup pravila koji se naziva netikecija.

Netikecija ili netiketa su, ukratko, pravila lijepog ponašanja na Internetu. Ova riječ nastala je od engleske riječi ‘net’ i francuske riječi ‘etiqueette’ što u prevodu znači karta ili ulaznica, za ulazak u određenu društvenu mrežu ili društvo odnosno, ponašanje koje je u skladu sa društveno prihvatljivim normama.

Naša komunikacija na internetu može da bude privatna ili javna, jedan na jedan ili u grupi, sa onima koje poznajemo, ali i sa onima o kojima ništa ne znamo. Zato nam pravila i pomažu da se lakše snađemo u svakoj situaciji i da internet za nas bude lijepo iskustvo, a ne traumatični događaj.

Sem neke univerzalne, opšte prihvaćene netikecije, postoje i naši personalni internet maniri, koji nas odvajaju od drugih i čine nas prepoznatljivim. Oni su dio našeg onlajn identiteta, i od pomoći su onima koji nas ne poznaju da steknu mišljenje o nama, koje će uticati na dalji tok naše komunikacije. Na primjer, u javnoj komunikaciji na internetu, naši maniri i ponašanje prema drugima su dio i naše onlajn reputacije, koja je, naročito na internetu, veoma krhka.

Pošto internet dozvoljava manipulaciju i reprodukciju sadržaja, situacije kada su naša slika, ili nešto što smo prokomentarisali izvučeni iz konteksta mogu da budu problem. Ali ukoliko držimo stvari jednostavnima, vodimo se nekim osnovnim pravilima onlajn komunikacije i ne pretjerujemo ni u čemu, nema potrebe za brigom.

Opšta pravila Netikecije

• Pišite kratko, i radi sebe i radi drugoga koji će to da čita.
• Pišite tekst velikim i malim slovima – nikako samo velikim, jer je to neprijatno za oko.
• Komunikacija preko Interneta ne smije da sadrži napade i uvrede lične prirode.


Netikecija u mail komunikaciji

• Ne šaljite dugačke poruke.
• Odgovarajte na mail poruke, jer je to stvar učtivosti. Ako ne možete odmah da odgovorite na važnu poruku, kratko potvrdite da je poruka stigla, i uz izvinjenje obećajte detaljniji odgovor. Na Internetu važi pravilo: “Bolje je odgovoriti brzo i nepotpuno, nego detaljno i sa zakašnjenjem.“
• Mislite na opasnost od virusa i ne šaljite neprovjerene fajlove.
• Obratite pažnju i na način na koji se obraćate sagovorniku u poruci. Među “internautima” postoji nepisano pravilo da međusobno komuniciraju na ”ti”, čak i kada se ne poznaju. Međutim, kada kontaktirate nekog nepoznatog, pogotovo ako se radi o poslovnoj prepisci, učtivost je neophodna.

Netikecija na chat-u

• Koristite samo jedan identitet na chat-u (ne klonirajte samog sebe!).
• Budite pažljivi, jer u chat pričaonicama ima i onih koji nisu dobronamjerni. Zato, ne vjerujte svemu što se kaže i ne dajite lične podatke nepoznatim osobama.

Osim ovih pravila roditelji bi trebalo da nauče djecu i još nekoliko:

  1. budi ljubazan sa svima, poštuj razlike i reci hvala:
  2. ne šalji, postavljaj poruke/slike, svoje ili drugova, zbog kojih će ti kasnije biti žao;
  3. ne budi egocentričan, lijepo je da dijeliš sa drugima šta ti se dešava u životu, ali pitaj i druge šta oni rade;
  4. ukoliko si negdje nov, budi tih, posmatraj i uči, svaka mala zajednica ima svoja interna pravila i hijerarhiju.
  5. ukoliko ti nešto ili neko ne prija, slobodno blokiraj ili izbriši tu osobu iz kontakata, ili se isključi iz komunikacije, imaš pravo da se zaštitiš

Izvori: Za bezbjedan internet, Mingl

  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    *